zondag 21 maart 2010

Jambo Jambo ! Donderdag 18 maart 2010






Deze nacht was het heel wat frisser om te slapen. Daardoor konden we beter te slaap vatten. Toen de wekker afging om 6.20 uur stonden we onmiddellijk op, want we hadden echt zin om naar de kinderen toe te gaan.

We namen een stevig ontbijt, een frisse douche en vertrokken richting school. Onderweg kwamen we enkele kinderen van de nurseryclass tegen en ze riepen vol enthousiasme Jambo teacher Stephanie and teacher Kathy.

De parade was opnieuw kort. Bidden, zingen en naar de klas toe.

We namen elk tien kinderen bij ons, want we wilden iets nieuws introduceren: “rekendozen”. Deze heeft Stephanie gekregen van de directeur Joost D’ haene van lagere school Spes nostra. Ze mag deze dozen hier achterlaten zodat de juffen en de kinderen hier een heel stuk geholpen worden met het rekenen. “Dank u wel directeur Joost D’ haene.”

De rekendozen werden voor de kinderen gezet en we legden uit dat er twee kleuren zijn: rood en blauw. We vertelden ook dat de teacher een verhaaltje zal vertellen en dat ze heel goed moesten luisteren en aan de hand van het verhaaltje moeten ze het juiste aantal blauwe blokjes neerleggen. De kinderen leefden zich volledig in, in het verhaal en deden de bewegingen zelf mee. Vb. ‘We gaan allemaal op safari. Stap maar in je auto en doe maar de deur dicht. We vertrekken. Hou jullie klaar! De kinderen bewegen mee van links naar rechts. Plots stopt de auto. Wow, kijk eens daar. Er zitten in de verte twee olifanten.’ De kinderen keken dan echt ook naar de aangewezen plaats. Daarna gingen we verder. Plots zagen we één grote vogel. De kinderen leggen één blokje bij. We zetten onze route verder. Midden op de weg moesten we stoppen omdat er daar drie krokodillen lagen te slapen. Opnieuw leggen de kinderen het aantal blokjes erbij. Na het verhaaltje werd er gevraagd hoeveel dieren er in het totaal gezien werden. Hier zijn echt leuke filmpjes van gemaakt. Zo gingen we ook naar de supermarkt om wat groenten en dergelijke te kopen. Het was echt hilarisch om te zien hoe de kinderen zich ook kunnen inleven in de fantasie. Dat gebeurt hier soms wel wat te weinig. We trokken ook even apart met de kinderen naar buiten want met twee groepen van 10 kinderen buiten zitten zou wat chaotisch zijn. Tijdens ons tripje buiten deden we alsof we in de supermarkt waren. De kinderen moesten goed luisteren naar wat we zeiden. Ze kochten bijvoorbeeld 2 pinappels, dan moesten ze twee stenen in de hand nemen. Op het einde betaalden we aan de kassa en lieten we de kinderen de stenen tellen. Ze vonden dit superleuk.

Net voor porridge zijn we nog even bij directeur Omosa gegaan om onze lesvoorbereidingen te tonen aan hem. Hij was onder de indruk en zei ons dat ze heel goed opgesteld zijn. We moeten zo blijven doordoen.

Na de porrigde trokken we naar de kleuterklas om daar de kalender te introduceren die we gisteren hebben gemaakt. We hebben alles heel goed uitgelegd aan Fatuma hoe dat ze ermee moet werken. Ze was heel geïnteresseerd en luisterde heel aandachtig. Ze zette de doosjes mooi aan de kant zodat deze niet zoek raken binnen de kortste keren. Ook directeur Omosa kwam een kijkje nemen en vond het heel interessant om te zien. Hij vond het een goed systeem. We hebben ook de rekendozen uitgelegd aan Fatuma. Ze vond dit zeker ook heel interessant en ze was dan ook heel blij met dit geschenk.

Daarna vertelde Fatuma ons dat er enkele kinderen van de oudste wat problemen hebben met “take away”. Dus namen wij deze kinderen bij ons om ze wat bij te sturen. Het waren er negen. We maakten een bus met stoelen en we gaven opdrachten aan de kinderen. Eerst was Kathy de buschauffeur en daarna Stephanie. De persoon die aan het wachten was op bus gaf de kinderen opdrachten. Vb. “Er gaan twee kinderen van de bus. Er gaan drie kinderen van de bus…”

Na de lunch hebben we de kinderen met moeilijkheden per twee bij ons genomen. Zo konden we ons goed focussen op hun probleem. We zaten wel buiten, omdat de refter enorm vuil was. We hebben een groot bord buiten geplaatst vanuit de leraarskamer. Zo konden we alles duidelijk tekenen en noteren voor de kinderen. We gaven ze enkele oefeningen bijvoorbeeld: 6 – 4 = 2. Onder de 6 moesten ze dan 6 oranges tekenen en dan moesten ze er 4 van doorstrepen en daarna telden ze de overgebleven oranges. We merkten al snel met wat hulp dat de meeste kinderen dit wel begrepen. Wat ons ook opviel, was dat er enkele kinderen het verschil niet kennen tussen het cijfer 4 en 5. Gelukkig hebben we ieder kind even aan de beurt kunnen laten komen voordat het tijd was om naar huis te gaan. We hebben dan natuurlijk Fatuma op de hoogte gebracht hoe het was gegaan met de kinderen. We zullen zeker met de kinderen nog eens werken, zodat ze dit goed onder de knie hebben.
Daarna was het tijd om nog vlug wat eten en water te halen naar de winkel, want het water is wel nodig hier met dit warme weer.

We zijn nu ons potje aan het koken en nadat we het hebben opgesmuld zullen we nog eventjes praten met elkaar en dan kruipen we in ons bed. Morgen terug vroeg dag.

Slaaplekker allemaal !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten